loading...
ایستگاه تفریح
آخرین ارسال های انجمن
babak بازدید : 194 1392/11/18 نظرات (0)

 آشنایی با سنگ‌ عقیق
عقیق یا آگات از سنگ‌های نیمه قیمتی است. کلکسیون میتریدات، شاه پونتوس، که شامل حدود 4 هزار کاسه عقیق بوده است، توجه خاص و میزان اشتیاق به این سنگ را نشان می‌دهد.

عقیق جزو کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است و البته گاهی عناصری نظیر Al،Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار می‌گیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است. عقیق نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه‌ای است.


عقیق به رنگ‌های سفید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن است و در میان جواهرات درجه دوم سنگی مشهور است. بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونه‌ای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده می‌شود.

شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است. این کانی در هیدروکسید پتاسیم (KOH) حل می‌شود.

 

سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق

 

تاریخچه
واژه عقیق از اسم رودخانه‌ای به نام آگات در شبه جزیره سیسیل مشتق شده است. احتملاً از بستر این رودخانه در ایام قدیم قلوه سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده است. عقیق‌هایی که در گذشته از معادن آلمان استخراج می‌شدند، دارای رنگ‌های قرمز صورتی و قهوه‌ای بوده و بین این لایه‌ها گاهی نیز نوارهای خاکستری رنگ دیده می‌شود. این معادن امروزه قابل استفاده نیستند.


مهم‌ترین محل یافت بلورهای عقیق در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی ایدار اوبرشتاین در آلمان قرار داشت. عقیق‌های برزیلی برای حکاکی بسیار مناسب هستند. در کشورهای چین، هندوستان، مالاگاسی، مکزیک و نقاط مختلف آمریکا نیز معادن مهم عقیق وجود دارد.
از زمان‌های بسیار دور عقیق رنگ می‌شده‌اند، از سه هزار سال پیش مصری‌ها از عقیق تراش داده شده برای ساختن مهره، نگین انگشتری و تزیین ظروف استفاده می‌کردند.

 

سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق


جمع‌آوری کاسه‌های عقیق در میان درباریان اروپا در دوره رنسانس مرسوم بود. در بسیاری از موزه‌های اروپا از جمله لوور نمونه‌های خاصی از آن موجود است.
قطعات عقیق که لایه بالایی آن‌ها سفید و لایه پایینی سیاه رنگ است را انیکس (Onyx) می‌نامند (انیکس در زبان یونانی به معنای ناخن بوده و به علت نیمه شفاف بودن این کانی به آن اطلاق شده است).


عقیق را با توجه به نوع شکل و ساختار لایه‌های آن می‌توان این گونه تقسیم‌بندی کرد:
1- عقیق خزه‌ای:
دارای محتویاتی از بلورهای سبزرنگ میهمان به شکل خزه است. بهترین نوع عقیق خزه‌ای در هندوستان استخراج می‌گردد.


2- عقیق شجری:
که سنگ مشا نیز نامیده می‌شود، نوعی است بدون ساختار لایه‌مانند به رنگ خاکستری یا بی‌رنگ و نیمه‌شفاف که بر روی سطح آن اشکال درخت مانند نقش بسته است و چون سابقا از طریق بندر موشا به اروپا حمل می‌شده است. به همین علت به سنگ موشا معروف گردیده است.

 

سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق

 

3- عقیق چشمی:
از لایه‌های دایره‌وار موازی یکدیگر که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز هستند، تشکیل شده‌اند.

4- عقیق آبدار:
که مقداری آب در سنگ وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط می‌شود و در تراش‌های نازک، آب داخل آن قابل رویت می‌باشد.


5- عقیق مجوف:
عقیقی که حفره‌های متعدد و توخالی زیادی دارد.

6- عقیق دژی:
عقیقی که درون آن نقشه‌ای مانند دژهای قدیمی وجود دارد.

 

سنگ‌ عقیق,انواع سنگ عقیق,خواص سنگ عقیق

 

7- عقیق منظره‌ای:
درون آن اشکالی به شکل درختان و مناظر طبیعی مشاهده می‌شود.

8- عقیق لایه‌ای:
در این نوع، لایه‌های عقیق موازی با یکدیگر هستند.

 

عقیق سلیمانی:
عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری یا خلنگ نوع رگه‌دار سنگ یمانی (chalcedony) است. سنگ یمانی خود گونه‌ای از در کوهی (کوارتز) است.رنگ رگه‌های عقیق سلیمانی سفید و سیاه است. به آن گونه که رگه‌های رنگی‌اش به‌جای سیاه، طیف‌هایی از قرمز هستند عقیق یمانی (Sardonyx) می‌گویند.
عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می‌تراشند. برخی از عقیق‌های سلیمانی طبیعی هستند ولی بسیار از آن‌ها را با رنگ کردن و لکه‌دار کردن عقیق تولید می‌کنند.

ا مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.


شبکه عنکبوتی
آنچه در اغلب فیروزه‌ها عمومیت دارد وجود رگه یا رگچه‌هایی سیاه یا قهوه‌ای رنگ برجسته است که مربوط به سنگ مادر تشکیل دهنده فیروزه می‌باشد. این رگه‌ها گاه در طرح‌های منظم و غیرمنظم شکل می‌گیرند که در چنین حالتی به آن شبکه عنکبوتی و در اصطلاح بازار ایران به آن فیروزه شجری می‌گویند.

اگر این طرح منظم و زیبا باشد باعث افزایش ارزش فیروزه خواهد شد و اگر نامنظم و به صورت نقطه و لکه‌ای باشد از ارزش فیروزه خواهد کاست.

 

راه‌های افزایش عمر فیروزه
الف) مرحله به‌سازی شامل واکس زدن
ب) عدم شستشو با مواد شوینده و الکل
ج) عدم تماس با پوست چرب و مواد آرایشی
د) در معرض نور و گرد و غبار قرار نگیرد.
ه) تمیز کردن فیروزه هر چند وقت یک بار

 

سنگ فیروزه,خواص فیروزه,مشخصات سنگ فیروزه مرغوب

 سنگ فیروزه

 

مهم‌ترین خطری که فیروزه را تهدید می‌کند ایجاد خراش روی فیروزه، آب داغ و مواد شیمیایی خانگی است و دلیل آن نیز ترکیب هیدراتی در سنگ است. فیروزه سنگی زنده می‌باشد و نسبت به روغن و مواد شیمیایی مانند مواد شوینده بسیار حساس بوده و تغییر رنگ می‌دهد. خلل و فرج سنگ باعث جذب چربی‌ها و موجب تغییر رنگ فیروزه می‌شود. هرگز از تمیزکننده‌های اولتراسونیک استفاده نکنید و از نزدیکی با مواد حاوی کلر نیز اجتناب کنید.
آب و نور نیز باعث تغییر رنگ فیروزه می‌شود. فیروزه در مقابل سه چیز عکس‌العمل نشان می‌دهد که هرگز نباید با آن‌ها تماس پیدا کند: روغن، کرم، ادکلن.


تمیز کردن سنگ فیروزه
سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی زینتی و با ارزش است که به علت خلل و فرج‌های زیادی که درون آن وجود دارد، نباید آن را با آب ‌شست. بهتر است آن را با پارچه‌های نخی نرم و تمیز و یا چرم جلا دهید.


کانی فیروزه به راحتی کثیف و گرد آلوده می‌شود. بازدم بر آن اثر نامطلوب دارد. چناچه مدت زیادی در آب بماند جلای آن کاهش می‌یابد. اگر چربی یا روغن بر سطح فیروزه مالیده شود، خلل و فرج را پر کرده و به تدریج گرد و غبار موجود در هوا بوسیله ذرات چربی جذب شده و جلای فیروزه را از بین می‌برد. چنان‌چه اثر نفوذی ذرات روغن عمیق باشد، ممکن است کانی خاصیت جلاپذیری و صیقل مجدد را هم از دست بدهد.

 

سنگ فیروزه,خواص فیروزه,مشخصات سنگ فیروزه مرغوب

 سنگ فیروزه


سطح شکل فیروزه صدفی است. فیروزه در شعله حرارت تیره رنگ می‌شود و رنگ شعله را به علت وجود مس، سبز یا آبی می‌کند. اگر فیروزه را در لوله بسته قرار داده، حرارت زیادی به آن بدهیم آب تبلور فیروزه جدا شده، اثر آن بر دیواره لوله آزمایش ظاهر می‌شود و کانی به تیرگی می‌گراید.


مرحله به سازی فیروزه چگونه صورت می‌پذیرد؟
فیروزه‌ها جواهرات نسبتا" نرم و کاملا" حساس هستند. بدین معنی که رنگ فیروزه می‌تواند در طی استفاده کم‌رنگ شود. به همین دلیل امروزه حتی برای فیروزه‌هایی با کیفیت عالی یک مرحله به‌سازی شامل واکس زدن در نظر گرفته می‌شود. عمل واکس زدن باعث می‌شود تا ضمن افزایش سختی و در نتیجه افزایش دوام کانی، از محو شدن رنگ فیروزه به مرور زمان نیز جلوگیری شود.


واکس فیروزه یک‌نوع رزین مصنوعی است که طی روشی خاص با فرو بردن فیروزه در آن صورت می‌گیرد. امروزه اکثر فیروزه‌ها با این روش به‌سازی می‌شوند و این عمل حتی باعث افزایش قیمت و ارزش فیروزه می‌شود.

 

کشورهای صادرکننده فیروزه
-ایران، آمریکا، مصر، افغانستان

 

سنگ فیروزه,خواص فیروزه,مشخصات سنگ فیروزه مرغوب

 سنگ فیروزه

 

فیروزه در ایران
نامورترین و پرخواهان‌ترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است که از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش استخراج می‌شده‌ است. معدن این فیروزه در نزدیکی روستای معدن نیشابور است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد.
انواع مرغوب فیروزه ایران از نظر رنگ، نقش و کیفیت فیروزه عجمی و فیروزه شجری است.
فیروزه علاوه بر نیشابور در جنوب مشهد، شمال‌شرقی کرمان، شمال‌شرقی شهر بابک، در تفت نزدیک یزد و در قلعه وزیری نزدیک بصیران و بیرجند وجود دارد.اروپائیان نوع شجری و ایرانیان نوع عجمی را که بدون شجره است، می‌پسندند.


قدیمی‌ترین معادن فیروزه
در سرابیت الخادم در شبه جزیره سینا واقع بوده که زمان آن به 4000 سال پیش از میلاد باز می‌گردد و بدون شک فیروزه‌های گردنبند ملکه زر (Queenzer) ملکه سلسله اول مصر، از این مکان فراهم شده است.


خواص شیمیایی
-ترکیب شیمیایی فیروزه اکسید آلومینیم %84/36، اکسید فسفر %12/34، اکسید مس %27/9، آب %47/19 و همین‌طور ناخالصی نیکل و منگنز می‌باشد.
-فیروزه دارای وزن مخصوص 8/2-6/2 و ضریب شکست 65/1- 61/1 و سختی 5-6 است.
-فیروزه از نظر خواص نورانی دو محوری مثبت است. فیروزه ترد و شکننده است. جلای فیروزه شیشه‌ای و به قولی مومی است. معمولاً نور را عبور نمی‌دهد. در صورت ساختن پرده بسیار نازکی از فیروزه نور از آن عبور می‌کند.

 

سنگ فیروزه,خواص فیروزه,مشخصات سنگ فیروزه مرغوب

 سنگ فیروزه

 

تراش فیروزه
تراش فیروزه به‌وسیله چرخی بوده است که از سنباده و صمغ مخلوط کرده می‌سازند. سنباده را از بدخشان و صمغ را از هندوستان می‌آورند.تراشنده با دست راست چرخ را می‌گرداند و فیروزه را با دست چپ بر روی چرخ می‌گذارد. برای آنکه انگشتش ساییده نشود، قطعه‌ای چرم یا پارچه یا چوب به انگشت بسته آن را محفوظ نگه می‌داشت.


قبل از استفاده از این چرخ‌ها، فیروزه را روی سنگ‌های زبری که در ‌کوه‌ها پیدا می‌شده‌اند، می‌تراشیدند و وضع تراش آن به طور ساییدن بود. اکنون هم فیروزه‌های ریز را به همان وضع می‌تراشند. فیروزه، بعد از تراش، جلا داده می‌شود. بر روی سنگ صیقلی با قطعه چرمی با خاک فیروزه که هنگام تراش پیدا می‌شود. جلا دادن کار اطفال است و یک نفر جلادهنده برای سه نفر تراشنده کافی است.


شکل تراش بستگی به اندازه و شکل اصلی دانه و قطعه فیروزه دارد. از میان اشکال دو شکل متداول و مرغوب است. یکی پیکان که مخروطی است. دیگری مسطح که پهن و صاف است. قطعه پیکانی هر چه بیشتر برجستگی داشته باشد، اوج آن تندتر، مرغوب‌تر و مطلوب‌تر است. اما فیروزه‌هایی که نازک باشد به کار تراش پیکانی نمی‌آید و آن‌ها را مسطح می‌تراشند.


اگر کلفت باشد تقریباً بیضی تراشیده می‌شود که روی آن محدب است. هرچه تحدب آن زیادتر باشد، مرغوب‌تر است. تراش پیکانی مخصوص فیروزه خوشرنگ است. زیرا اگر فیروزه کم‌رنگ باشد و پیکانی تراشیده شود، اوج و بالای آن به‌واسطه نازکی قبول شعاع خارجی می‌کند و سفید می‌نماید و از قسمت آن می‌کاهد.
فیروزه عربی را اغلب مسطح می‌تراشند و قطعات بزرگتر عربی اکثراً معیوب است و خوش‌رنگ نیست. اما معایب فیروزه را از قبیل برص و بهق را با نقش‌هایی که روی فیروزه می‌کشند و از طلا، اکلیل و غیره پر می‌نمایند که مستور می‌کنند.

منابع:

hamshahrionline.ir
razefirooze.com

zar.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • سایت پرشین تی
  • رنگین کمان احساس
  • #تبادل بنر ولینک#
  • @تبادل بنر ولینک@
  • خارق العاده
  • مجله تخصصي کامپیوتر وموبايل
  • چاردیواری من
  • پایگاه عشق وطن 140
  • دانلود پروژه دانشجویی با نرم افزار متلب
  • استاد محمّدرضا یحیایی
  • مدرسه کامپیوتر
  • پایگاه خبری و موسیقی چاوشی خبر
  • پایگاه علمی فرهنگی عارفا98
  • از شير مرغ تا جون آدميزاد
  • از شير مرغ تا جون آدميزاد
  • چتروم آرین
  • بهترین گام برای شروع حسابداری و آموزش نرم افزار هلو
  • بهترین گام برای شروع رایگان حسابداری
  • music
  • پرنسس
  • پاتوق پرسپولیسی ها
  • عشق اباعبدالله
  • دهکده عشق
  • کلبه شادی
  • ....چرت.....
  • دانلود آهنگهای غمگین و احساسی
  • **باکس ایران-اموزش نرم افزار**
  • سکوت عشق
  • شکلات داغ
  • مجله اینترنتی مجاز
  • بیا فقط بخند
  • محفل ادبی گلستان
  • تنهایی های من
  • اقیانوس
  • کتابخانه کوچک
  • مهتاب موعود
  • مسابقه دخملونه
  • وبلاگ سرگرمی تفریحی
  • هرچی بخوای هست
  • ممقان(استقلال)
  • روزنامه صبح امید
  • آفتاب مهتاب
  • دیوونه های امیر تتلو
  • دالتون ها
  • دختر یخی
  • ب نام آنکه اشک را آفرید تا سرزمین غم آتش نگیرد
  • چگونه بسازیم
  • نسیم اندیشه
  • همسر ایده ال
  • ماه آسمان
  • دانلود رایگان نرم افزار بازی فیلم
  • خدای دانلود (مرجع دانلود)
  • الشعرا
  • هدی
  • بزرگترین سایت هواداران بارسلونا-ویوابارسلون
  • سرگرمی ،تفریحی،عاشقانه لینک کن
  • قرآن
  • دانلود سرای اسلامی
  • دانلود مداحی و مستند مذهبی
  • سیاه وسفید
  • آهنگ های جدید
  • موزیک شهر
  • "زوم باکس"علمی و تفریحی
  • همه چیز در اینجا
  • وبلاگ جامع گوگل
  • فروشگاه
  • عاشقونه اشک بارون
  • وبلاگ عاشقانه سابرینا
  • سایت تفریحی گیز میز
  • اندروید طلایی
  • تازه های فناوری
  • ♥جملات عاشقانه زیبا ♥ღ♥ کلــبه ی آرزوهـــام ♥ღ♥ جملات زیبا♥
  • بازی جنرال
  • فیــــزیـک و زنـــدگــی
  • کی به کیه!!!!
  • jokermusic
  • سایت سرگرمی ایرانی SargarmiIrani.ir
  • مجله خانواده ایرانی
  • ساعت مچی
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    آیا شما دوباره به سایت سر می زنید؟
    به نظر شما قالب سایت چطور است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 432
  • کل نظرات : 107
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 297
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 96
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 243
  • بازدید سال : 23,697
  • بازدید کلی : 168,723
  • کدهای اختصاصی